Što je FOMO i kako oblikuje naše odluke?
Scrollaš kroz TikTok i odjednom primjećuješ da svi kupuju isti lip gloss ili iste tenisice. Znaš da ti ne treba, ali osjećaš lagani pritisak: “Ako sad ne kliknem add to cart, propuštam nešto veliko.” To je FOMO – fear of missing out, odnosno strah da ćeš propustiti iskustvo, trend ili priliku.
FOMO je posebno izražen kod generacije Z koja raste uz društvene mreže, digitalno je pismena i stalno izložena novim trendovima. Hashtag #TikTokMadeMeBuyIt ima milijarde pregleda i savršeno pokazuje koliko su društvene mreže i online trendovi snažan pokretač potrošnje. TikTok algoritam radi svoj posao tako što prikazuje upravo ono što ti se čini neodoljivo, a influenceri i brendovi vješto koriste prikriveno oglašavanje koje ne izgleda kao oglas, već kao iskrena preporuka prijatelja.
Kako TikTok i algoritam hrane FOMO?
TikTok je društvena mreža koja funkcionira po principu beskonačnog feeda i iznimno preciznog algoritma koji uči što gledaš, koliko se zadržavaš na određenom videu i što lajkaš te prikazuje upravo ono što ti se čini neodoljivo i nedostižno.
Tu dolazi i moć influencera. Za razliku od klasičnih reklama, preporuke influencera djeluju autentično, kao savjet prijatelja, a ne oglas. Brendovi to dobro znaju stoga često surađuju s mikro i nano influencerima jer njihova riječ nosi dodatnu težinu. Koji je rezultat toga? Potrošač ima osjećaj da će biti izostavljen ako ne sudjeluje u trendu.
Impulzivna potrošnja i prikriveno oglašavanje
FOMO je usko povezan s impulzivnom potrošnjom. Na TikToku je dovoljan samo jedan klik da bi se s videa prešlo na webshop, a plaćanje je pojednostavljeno do maksimuma. Nema vremena za razmišljanje jer je odluka donesena u trenutku emocije.
Osim toga, sve veći dio sadržaja na društvenim mrežama zapravo je prikriveno oglašavanje. Proizvod se pojavljuje u videu bez jasne oznake da je riječ o oglasu, što dodatno pojačava uvjerljivost.
Zašto brendovi vole FOMO?
Za marketinške stručnjake FOMO je jedan od najmoćnijih alata. On stvara osjećaj hitnosti (“posljednji komadi”), ekskluzivnosti (“dostupno samo danas”) i zajedništva (“svi to već imaju”). U kombinaciji s društvenim mrežama, takva strategija može u vrlo kratkom vremenu stvoriti globalni trend.
Brendovi koji razumiju mehanizme FOMO-a ne oslanjaju se samo na klasično oglašavanje, već grade priču oko proizvoda. Oni znaju da kupnja nije samo transakcija, već i način na koji se potrošač osjeća dijelom zajednice i u trendu
Kako se nositi s FOMO-om?
Iako je FOMO neizbježan, važno je razviti kritički pogled. Prije nego što nešto kupiš, pitaj se: želim li to zato što mi zaista treba ili zato što ne želim ispasti iz trenda? Brendovi i influenceri imaju svoje interese, a algoritam je dizajniran da nas što duže zadrži online. Kad to shvatiš, lakše je donijeti svjesne odluke.
Zaključak
FOMO je postao dio suvremene svakodnevice i oblikuje način na koji trošimo, učimo i povezujemo se. Društvene mreže, influenceri i algoritmi taj osjećaj dodatno pojačavaju, stvarajući potrošačke navike koje su brže, impulzivnije i emocionalnije nego ikad.
Pitanje je – hoćemo li pustiti da FOMO upravlja našim izborima ili ćemo naučiti prepoznati kada je riječ o stvarnoj potrebi, a kada samo o dobro osmišljenoj marketinškoj strategiji?