Ako ste već putovali samostalno, vjerojatno ste kao opciju smještaja razmatrali Airbnb – platformu koja nudi više od 7 milijuna smještaja diljem svijeta. U sljedećim redcima saznajte kako im je pošlo za rukom preuzeti internetsko tržište iznajmljivanja smještaja, kao i koje su strategije koristili kako bi postali ovo što su danas.

grayscale photo of high rise building

Kako je započela priča o Airbnb-u?

Sve je započelo davne 2007. godine s Brian Cheskyjem i Joe Gebbiaom. Navedene godine održavala se konferencija industrijskih dizajnera u San Franciscu gdje je netom prije događaja nedostajalo hotelskih soba i smještaja. S obzirom na to da su osnivatelji imali prazan stan, vidjeli su to kao priliku za dodatnu zaradu. U tjedan dana uspjeli su zaraditi 1000 dolara te ujedno imali nezaboravno iskustvo kao vodiči u obilasku grada. U roku od 3 tjedna pokrenuli su jednostavnu web stranicu pod nazivom AirBed&Breakfast gdje su nudili zračne krevete i domaći doručak za 80 dolara po noći. Kroz jednostavno osmišljenu web stranicu, prikazivali su se aktualni događaji u određenim područjima, a lokalno stanovništvo imalo je priliku staviti svoj slobodan smještaj na iznajmljivanje.

Vidjevši potencijal u takvom obliku iznajmljivanja, bivši cimer, Nathan Blecharczyim se pridružio timu i razvio poslovni model na temelju njihove ideje. Tu počinje razvitak Airbnb-a. 

Početci poslovanja – od neuspjeha do uspjeha

Inicijalni cilj širenja poslovanja bio je putem konferencija. Poučeni prvim iskustvom, zaključili kako velike konferencije donose i veliki broj ljudi koji traži smještaj. Iako su privukli pozornost medija, rezerviranje smještaja nije bilo uspješno prilikom prvog pokušaja. Airbnb je zbog tog razloga bio u potrazi za financiranjem i pronalaženjem investitora.

Kako u početku nisu bili uspješni, morali su pronaći alternativni način zarade. Fokusirali su se na doručak koji nude u sklopu smještaja te su stvorili posebne žitarice za doručak s predsjedničkom tematikom. Ručno izrađena i numerirana ograničena serija  kutija  se prodavala za čak 40 dolara po komadu. Upravo su žitarice izvukle Airbnb iz dugova i omogućile im da poduzeće posluje još nekoliko mjeseci.

Poduzeće se priključilo u program Y Combinator gdje su u početku dobili financiranje od 20 000 dolara te krenuli sa širenjem u New York. Fokusirali su se na razvoj odnosa s klijentima i učili  iznajmljivače kako stvoriti najbolje iskustvo za korisnike te su do kraja programa uspjeli skupiti grupu vjernih korisnika. Nakon programa, osigurali su financiranje od 600 000 dolara od Sequoia Capitala. Ulaganje je označilo početak još većeg razvoja.

U nastavku teksta donosimo vam tri ključne strategije su zaslužne za ogroman uspjeh Airbnb-a.

Airbnb

 

1) Prva strategija: Razmišljanje kao kupac

Stavljajući se u ulogu kupca, prepoznali su potrebu za ponudom kvalitetne usluge smještaja prije svega. Bilo je potrebno pronaći ljude koji su bili spremni pustiti strance u svoj dom. Gledajući sličnu platformu, u ovom slučaju Craigslist, pronašli su ljude koji nude ono što je njima potrebno. Osmislili su softver koji je preuzeo podatke vlasnika nekretnina te su im poslali prijedlog za prijelaz na Airbnb. Vlasnici stanova tako udvostručili priliku za popunjavanje smještaja, a samim time i priliku za profitom.

2) Druga strategija: Stvaranje konkurentnosti

Kako bi razdvojili Airbnb od drugih konkurenta, iznajmili su profesionalne fotografe koji su išli po domovima vlasnika kako bi na stranici imali primamljivije i kvalitetnije fotografije. Na taj način su predstavili smještaj na najbolji mogući način, mogli su  konkurirati hotelima i izdvojili su se od konkurencije.

3) Treća strategija: Gdje širiti poslovanje?

Kako bi širenje bilo profitabilno, morali su dobro istražiti u kojim gradovima će proširiti svoju uslugu za maksimalni uspjeh. Istraživali su gradove koji imaju najveće odstupanje između ponude i potražnje te u ključnim trenutcima (kada je potražnja bila najveća) ponudili svoju uslugu. Na taj način su jednostavno prikupili gomilu kupaca u kratko vrijeme. Trudili su se i da osiguraju svojim kupcima najbolju uslugu, što je pomoglo u širenju dobrih recenzija među korisnicima. 

Dodatan plus u ovakvom načinu širenja je što konkurenti na Airbnb nisu gledali kao na prijetnju  jer im nisu oduzimali njihove kupce. Na neprimjetan način uspjeli su se proširiti i učvrstiti svoje ime tržištu.

Kako je osigurana sigurnost spavanja kod nepoznatih ljudi?

Prevladavanje straha od nepoznatih domaćina, unutar Airbnb-a su riješili kroz hijerarhiju potreba. Koristeći naprednu tehnologiju, sva komunikacija i plaćanja su zabilježena te se time nudi sigurnost dogovaranja smještaja. Uz to, prilikom prijave na stranicu radi se detaljna provjera osobe. Nuditelj smještaja, uplatu dobiva tek nakon što je potrošač došao na mjesto te ukoliko je sve onako kako je bilo dogovoreno preko interneta. 

Kako domaćini ne bi ostali samo stranci, na profilu je moguće pronaći osobne informacije te se malo bolje upoznati s osobom preko chata ili detaljnog profila što stvara povezanost između dvije strane, a recenzije vrijede i za pružatelje usluge i  za potrošače

Treći dio hijerarhije je podrška gdje obje strane u svakom trenutku mogu zatražiti informaciju ili dodatno pojašnjenje. Prilikom otkazivanja smještaja moguće je tražiti povrat sredstava ili mijenjanje datuma odsjedanja. Isto tako, kako bi nagradili najbolje domaćine, oni koji su se istaknuli kvalitetom usluge i smještaja uz svoje ime dobiju prepoznatljivu Superhost titulu kojom  se obvezuju održavati smještaj na zavidnoj razini. 

Airbnb u vrijeme pandemije

Velik utjecaj pandemije se osjetio u  cijelom svijetu, a posebno je zahvatio turističku  industriji te tako negativan utjecaj nije zaobišao ni Airbnb. S obzirom na to da nisu mogli pretpostaviti trendove za vrijeme i nakon pandemije, kompanija je morala donijeti temeljne promjene unutar donošenja odluka. Sužavanjem fokusa na najbitnije stvari te, nažalost i, otpuštanjem zaposlenika, svoje troškove su uspjeli smanjiti do održive razine

Prave vrijednosti unutar Airbnb-a mogu se vidjeti upravo iz načina na koji su se ponijeli prema zaposlenicima koji su izgubili posao u nepredvidivim okolnostima. Svaki zaposlenik je dobio osnovni dio dvotjedne plaće te, ovisno koliko su godina radili, dodatne isplate. Veliki dio zaposlenih je dobio zadatak pomoći pronaći novi posao otpuštenim osobama. Također, pružili su cjelogodišnje zdravstveno osiguranje i za sve zaposlenike.

Daljnja pretraživanja i bukiranja su prilagodili i nepredvidljivoj situaciji. Nudeći smještaj koji je taman izvan okvira pretraga, pružili su ljudima nove opcije za koje nisu ni znali da bi ih mogli zanimati. Upravo vođeni današnjim trendovima, shvatili su da recenzije gostiju imaju sve veći značaj u procjenjivanju kvalitete smještaja. Kako bi jednostavnije procijenili smještaj, dodali su mogućnost ostavljanja recenzija i check lista od strance gostiju. Airbnb se također istaknuo od ostalih kompetitora na tržištu uvođenjem posebne mogućnosti otkazivanja. Otkazivanjem u zadnji čas Airbnb je omogućio ljudima fleksibilnost – na ovaj način sve više ljudi koristilo je stranicu jer su bili sigurni da mogu otkazati svoj booking i dan prije.

Uz rad od doma, ljudi se žele odvojiti od stalne okoline te su upravo zato kratka putovanja za vikend, postala sve popularnija. Putovanja su se smanjila iz poslovne perspektive, ali su zato putovanja iz užitka postala učestalija. Za razliku od prije pandemije, sve popularnije su destinacije izvan grada, u prirodi i daleko od klasičnih turističkih destinacija

Humanitarni karakter

Airbnb.org neprofitan je dio organizacije koji nudi hitan smještaj osobama kojima je potreban. Osim radnika koji se bore protiv COVID krize, česti gosti su i evakuirani, izbjeglice i tražitelji azila. U cijelome svijetu više od 100 000 domaćina ponudili su svoj smještaj za upotrebu koju je već iskoristilo preko 75 000 osoba. Ovo je savršen primjer društvene odgovornosti.

Iz primjera vidimo na koje se načine se kompanija takve veličine prilagođava na iznenadne uspone i padove. Od jednostavne ideje kroz tri jednostavne strategije, malo maštovitosti i puno truda trio je uspio obilježiti svoje ime u cijeloj  jednoj industriji. 

Piše: Dora Ferjančić

Za više članaka posjetite link.