Što je društveno odgovorno poslovanje?
Društveno odgovorno poslovanje (skraćeno DOP) je poslovni model tvrtke ili organizacije koja ciljano ulaže napore kako bi djelovala pozitivno na društvo i okoliš. Konkretno, riječ je o aktivnostima koje pomažu tvrtkama da budu društveno odgovorne prema sebi, svojim klijentima i javnosti te podižu svijest o ekonomskim, društvenim i ekološkim problemima. Prakticiranjem korporativne društvene odgovornosti i aktivnosti tvrtke integriraju brigu za okoliš i društvo u sustav donošenja odluka.
Sudjelovanje u društveno odgovornom poslovanju znači da, u uobičajenom tijeku poslovanja, tvrtka posluje i na načine koji poboljšavaju društvo i okoliš, umjesto da im negativno pridonose. Drugim riječima, uspješnost tvrtke ne ovisi samo o poslovnim rezultatima i ostvarenom profitu, već i o provođenju društveno odgovornih akcija.
Pravilno implementirane društveno odgovorne aktivnosti, poduzeću mogu donijeti brojne konkurentske prednosti, a to su:
- Pozitivan utjecaj na zajednicu i okoliš,
- Povećanje prodaje i profita,
- Poboljšana produktivnost djelatnika koji sudjeluju u društveno odgovornim aktivnostima,
- Poboljšan imidž i reputacija brenda,
- Veća lojalnost klijenata i kupaca,
- Bolje donošenje odluka i procesi upravljanja rizicima.
Kako postati društveno odgovorno poduzeće?
Društvena odgovornost poduzeća je širok pojam koji može imati različite oblike ovisno o tvrtki i djelatnosti koju obavlja. Kroz programe DOP-a, poduzeća mogu poticati filantropiju i volonterstvo, dok istovremeno grade svoj brend i robnu marku. Koliko god da je DOP važan za društvo, jednako je dragocjen i za poduzeće jer stvara snažnije veze između djelatnika i korporacija, podiže empatiju i pomaže zaposlenicima i poslodavcima da se osjećaju povezanije a okolinom.
Kako bi tvrtka djelovala društveno odgovorno, prije svega mora biti savjesna prema sebi i svojim ulagačima. Vrlo često, tvrtke koje su odlučile realizirati i implementirati društveno odgovorne aktivnosti u svoj poslovni model, već su razvile poslovanje do te mjere da mogu uzvratiti društvu. Upravo iz tog razloga, takve aktivnosti većinom provode velike korporacije.
Što je DOP indeks?
Kako bi tvrtke koje su to zaslužile, ponosno mogle nositi naziv društveno odgovornog poduzeća, razvijen je DOP indeks, a kod nas je od nedavno definiran i Hrvatski razvojni indeks održivosti (skr. HRIO). HRIO koristi metodologiju za vrednovanje društveno odgovornih aktivnosti u poslovanju hrvatskih tvrtki na temelju kojih se jednom godišnje dodjeljuje nagrada u kategoriji malih, srednjih, velikih i javnih tvrtki.
Tvrtke se vrednuju na temelju unaprijed definiranih kategorija:
- ekonomska održivost,
- uključenost društveno odgovornog poslovanja u poslovnu strategiju,
- radna okolina,
- zaštita okoliša,
- tržišni odnosi,
- odnosi sa zajednicom,
- odgovorne politike raznolikosti i zaštite ljudskih prava.
Starbucks i Kaufland kao primjer društveno odgovornog poduzeća
Svjetski poznati američki lanac kafića Starbucks, dugi je niz godina bio poznat po svojim društveno odgovornim vrijednostima i predanosti za dobrobit zajednice i okoliša. Starbucks se postavio kao brend sinonim za društvenu odgovornost još od 1988. godine kada je postao jedna od prvih tvrtki u SAD-u koja je ponudila potpuno zdravstveno osiguranje za djelatnike koji su radili puno radno vrijeme, kao i za honorarno osoblje.
Samo u 2019. godini Starbucks je educirao više od 88.000 farmera u svojim centrima za podršku poljoprivrednicima, uložio 46 milijuna dolara u zajmove poljoprivrednicima putem svog programa Global Farmer Fund te donirao 5 milijuna dolara za podršku i osnaživanje žena u zajednicama koje uzgajaju kavu i čaj diljem svijeta.
Kako bi dodatno pomogao uzgajivačima, Starbucks plaća kavu iznad tržišne cijene, a osnovao je i nekoliko istraživačkih centara za razvoj rješenja za poljoprivredne izazove kao što su stvaranje stabala otpornih na bolesti te ulaže u dodatne edukacije poljoprivrednika.
Hrvatska se također može pohvaliti sa značajnim brojem društveno odgovornih poduzeća, a među njima posebno se ističe Kaufland. Njihove trgovine su moderne i ekološki prihvatljive sa sustavom za održivim gospodarenjem otpada, otpadnu energiju koriste za grijanje, a posebno nadziru i potrošnju struje i vode.
Osim toga, koriste i štedljivu LED rasvjetu te najsuvremeniju tehnologiju hlađenja i klimatizacije kako bi osigurali energetsku učinkovitost. Kaufland se može pohvaliti i time da su uložili nekoliko desetaka milijuna kuna u obnovljive izvore električne energije.
Nadalje, veliki fokus stavljaju na domaće proizvode i time podupiru hrvatske dobavljače. Surađuju s malim domaćim proizvođačima voća, povrća, mesa i mesnih prerađevina te je velik postotak (oko 60%) njihove ponude hrvatskog porijekla.
Kaufland često sudjeluje i humanitarnim akcijama – donirali su novac hrvatskim bolnicama u sklopu kampanje “Naše mi najbolje paše” te pomogli unesrećenima s područja Banije nakon razornog potresa.
Naša preporuka za daljnje istraživanje
Ako želite saznati više o društveno odgovornom poslovanju, preporučamo vam knjigu Corporate Social Responsibility: Doing the Most Good for Your Company and Your Cause autora Philipa Kotlera i Nancy Lee u kojoj objašnjavaju zašto su društveno-odgovorne aktivnosti poput humanitarnog rada dobre i za PR i za samo poslovanje. Osim toga, autori nude zanimljive ideje i donose primjere iz prakse za doprinos društvenim ciljevima.
Piše: Valentina Perić
Za više članaka posjetite link.