Razvoj e-trgovine posljednjih nekoliko godina uzeo je maha te su se naše svakodnevne navike povezane s kupovinom drastično promijenile. Poduzeća su ubrzano počela mijenjati način poslovanja i sve više njih svoje usluge i proizvode nudi na raznim online platformama. Vremena u kojima se razmjena usluga i robe za novac odvijala samo fizički odavno je stvar prošlosti, a razvoj e-trgovine omogućio je kupcima da u samo nekoliko klikova i upotrebom filtera u kratkom roku dođu do željenih proizvoda.
E-commerce, online trgovina ili nešto treće?
E-commerce, e-trgovina, online trgovina… Riječ je o sinonimima koji označavaju kupnju i prodaju robe i usluga putem interneta. Većina ljudi misli kako e-trgovina nudi prodaju i kupovinu isključivo fizičkih proizvoda, no važno je istaknuti kako ona uključuje i kupovinu nefizičke robe, poput raznih usluga ili digitalnih proizvoda.
Neke tvrtke su uočile kako im online prodaja donosi značajan profit te su odlučili svoje poslovanje preseliti i virtualno. Ako to primijenimo na nekom konkretnom primjeru trgovca koji se bavi uzgojem i prodajom voća i povrća, u tom slučaju on svoju robu može prodavati na više načina odjednom, u svojoj voćarni, preprodavati velikim lancima trgovina i putem vlastite web stranice.
Granice između e-trgovine i tradicionalne maloprodaje ponekad se preklapaju. Iz pozicije kupca online i offline iskustvo kupovine isprepliću se budući da oba zahtijevaju pregled, usporedbu i odabir proizvoda koji se nude.
About You – njemački gigant koji vlada online shoppingom
Vrlo je malo onih koji još nisu čuli za About You, jednu od najbrže rastućih e-trgovina u Europi. Riječ je o internetskoj trgovini odjeće koja se ponosi prilagođavanjem individualnom stilu svojih kupaca nudeći im personalizirane i relevantne ponude proizvode. Ako se malo bolje prisjetimo, About You je na hrvatsko tržište stigao 2020. godine s vrlo zanimljivom i najblaže rečeno – nametljivom marketinškom kampanjom.
Iako posluje isključivo online, About You se može pohvaliti s godišnjim prihodom od 742 milijuna eura te titulom prve unicorn tvrtke u Hamburgu.
Live trgovina i e-trgovina, koja je razlika?
Nedavno sam pretraživajući Facebook naišla na zanimljiv prijenos uživo koji mi je istog trenutka privukao pozornost. Radilo se o bosanskohercegovačkom butiku u kojem je djelatnica uživo kupcima prezentirala odjeću i obuću, cijene i dostupne veličine, a kupci su u komentarima rezervirali željene proizvode. Prijenos me nasmijao, ali broj komentara rastao je iz sekunde u sekundu. Nakon četrdesetak minuta, prodavačica je rasprodala sve proizvode i dogovorila termin idućeg prijenosa uživo.
To je izgledalo ovako, a navedeni pristup naziva se – live prodaja.
Live trgovina (trgovina uživo) kombinira trenutnu kupnju ponuđenog proizvoda, dok istovremeno publika sudjeluje u chatu. Ovakva vrsta prodaje započela je u Kini, a svoj vrhunac je doživjela za vrijeme pandemije te se u kratkom vremenskom razdoblju etablirala kao glavni prodajni kanal i preko noći transformirala cijelu maloprodajnu industriju.
Vrlo je jasno da ovakva vrsta prodaje ima ogroman dugoročni potencijal za mnoge robne marke, kao i cijeli svijet e-trgovine. Sudeći po kineskom iskustvu, kupovina putem prijenosa uživo mogla bi činiti čak 10 do 20 posto cjelokupne e-trgovine do 2026. godine.
Treba li nas live shopping zabrinuti?
Live shopping nesumnjivo nudi jedinstveno iskustvo kupovine uspoređujući ju s tradicionalnom online kupovinom. Možemo se složiti da kupovina uživo omogućuje bolju povezanost i osobni touch koji je nedostajao tradicionalnoj online kupnji. No, treba biti svjestan i opasnosti koje ona donosi te novi način kupovine za sobom vuče i važna pitanja:
- Potiče li live shopping impulzivnu kupovinu?
- Pruža li nam live shopping samo trenutni osjećaj pripadnosti i doživljaj da smo dio nečeg velikog?
- Javlja li se strah od propuštanja (eng. fear of missing out) koji nas tjera da što više kupujemo?
Kupovina uživo zaista daje trenutni osjećaj uzbuđenja, sreće i zabave, no treba uzeti u obzir i rizične čimbenike. Hrvatska je otvorila vrata live shoppingu nedavnim online događajem kojeg je organizirao Zalando, a ono što ostaje upitno je kako će hrvatski potrošači prihvatiti novi trend koji je zaludio istok.
Ako Vas zanima kako funkcionira kupovina preko interneta iz inozemstva, posjetite link.
Piše: Valentina Perić