Razvoj e-trgovine posljednjih nekoliko godina uzeo je maha te su se naše svakodnevne navike povezane s kupovinom drastično promijenile. Poduzeća su ubrzano počela mijenjati način poslovanja i sve više njih svoje usluge i proizvode nudi na raznim online platformama. Vremena u kojima se razmjena usluga i robe za novac odvijala samo fizički odavno je stvar prošlosti, a razvoj e-trgovine omogućio je kupcima da u samo nekoliko klikova i upotrebom filtera u kratkom roku dođu do željenih proizvoda.

E-commerce, online trgovina ili nešto treće?

E-commerce, e-trgovina, online trgovina… Riječ je o sinonimima koji označavaju kupnju i prodaju robe i usluga putem interneta. Većina ljudi misli kako e-trgovina nudi prodaju i kupovinu isključivo fizičkih proizvoda, no važno je istaknuti kako ona uključuje i kupovinu nefizičke robe, poput raznih usluga ili digitalnih proizvoda. 

Neke tvrtke su uočile kako im online prodaja donosi značajan profit te su odlučili svoje poslovanje preseliti i virtualno. Ako to primijenimo na nekom konkretnom primjeru trgovca koji se bavi uzgojem i prodajom voća i povrća, u tom slučaju on svoju robu može prodavati na više načina odjednom, u svojoj voćarni, preprodavati velikim lancima trgovina i putem vlastite web stranice. 

Granice između e-trgovine i tradicionalne maloprodaje ponekad se preklapaju. Iz pozicije kupca online i offline iskustvo kupovine isprepliću se budući da oba zahtijevaju pregled, usporedbu i odabir proizvoda koji se nude.

About You – njemački gigant koji vlada online shoppingom

Vrlo je malo onih koji još nisu čuli za About You, jednu od najbrže rastućih e-trgovina u Europi. Riječ je o internetskoj trgovini odjeće koja se ponosi prilagođavanjem individualnom stilu svojih kupaca nudeći im personalizirane i relevantne ponude proizvode. Ako se malo bolje prisjetimo, About You je na hrvatsko tržište stigao 2020. godine s vrlo zanimljivom i najblaže rečeno – nametljivom marketinškom kampanjom.

Iako posluje isključivo online, About You se može pohvaliti s godišnjim prihodom od 742 milijuna eura te titulom prve unicorn tvrtke u Hamburgu.

 

About You

 

Live trgovina i e-trgovina, koja je razlika?

Nedavno sam pretraživajući Facebook naišla na zanimljiv prijenos uživo koji mi je istog trenutka privukao pozornost. Radilo se o bosanskohercegovačkom butiku u kojem je djelatnica uživo kupcima prezentirala odjeću i obuću, cijene i dostupne veličine, a kupci su u komentarima rezervirali željene proizvode. Prijenos me nasmijao, ali broj komentara rastao je iz sekunde u sekundu. Nakon četrdesetak minuta, prodavačica je rasprodala sve proizvode i dogovorila termin idućeg prijenosa uživo. 

 

Live trgovina

 

To je izgledalo ovako, a navedeni pristup naziva se – live prodaja.

Live trgovina (trgovina uživo) kombinira trenutnu kupnju ponuđenog proizvoda, dok  istovremeno publika sudjeluje u chatu. Ovakva vrsta prodaje započela je u Kini, a svoj vrhunac je doživjela za vrijeme pandemije te se u kratkom vremenskom razdoblju etablirala kao glavni prodajni kanal i preko noći transformirala cijelu maloprodajnu industriju. 

Vrlo je jasno da ovakva vrsta prodaje ima ogroman dugoročni potencijal za mnoge robne marke, kao i cijeli svijet e-trgovine. Sudeći po kineskom iskustvu, kupovina putem prijenosa uživo mogla bi činiti čak 10 do 20 posto cjelokupne e-trgovine do 2026. godine.

Treba li nas live shopping zabrinuti?

Live shopping nesumnjivo nudi jedinstveno iskustvo kupovine uspoređujući ju s tradicionalnom online kupovinom. Možemo se složiti da kupovina uživo omogućuje bolju povezanost i osobni touch koji je nedostajao tradicionalnoj online kupnji. No, treba biti svjestan i opasnosti koje ona donosi te novi način kupovine za sobom vuče i važna pitanja:

  1. Potiče li live shopping impulzivnu kupovinu?
  2. Pruža li nam live shopping samo trenutni osjećaj pripadnosti i doživljaj da smo dio nečeg velikog?
  3. Javlja li se strah od propuštanja (eng. fear of missing out) koji nas tjera da što više kupujemo?

Kupovina uživo zaista daje trenutni osjećaj uzbuđenja, sreće i zabave, no treba uzeti u obzir i rizične čimbenike. Hrvatska je otvorila vrata live shoppingu nedavnim online događajem kojeg je organizirao Zalando, a ono što ostaje upitno je kako će hrvatski potrošači prihvatiti novi trend koji je zaludio istok. 

 

Zalando

 

 

Ako Vas zanima kako funkcionira kupovina preko interneta iz inozemstva, posjetite link.

 

Piše: Valentina Perić