Slatke, jezive, čudne – jednom riječju Labubu. Plišane lutke koje putuju svijetom prikvačene za milijune torba ili hlača. Nose ih Rihanna, Selena Gomez, David Beckham, Lisa, Baks. Neki ih čak opisuju kao dopamin u obliku lutke. No kako su u samo nekoliko mjeseci prerasle iz kolekcionarskih lutaka u globalni trend zbog kojeg je vrijednost dionica trgovine igračaka porasla za preko 500% u posljednih godinu dana?

Odgovor je zapravo u psihologiji potrošačkog ponašanja.

Što je Labubu?

Labubu je dizajnerska igračka nastala u Hong Kongu sad već davne 2015. godine kao dio „ugly-cute“ kulture. Prodaja Labubu lutaka godinama je bila iznimno limitirana, a interes su pokazivali samo pravi kolekcionari. Otvaranjem na masovna tržišta postali su nešto dostupniji široj javnosti, još uvijek uglavnom u Aziji. Sve se zapravo promijenilo u travnju 2024. nakon što je K-pop superzvijezda Lisa objavila fotografije s Labubu lutkom što je djelovalo kao snježna gruda (The Snowball Effect) na preko 100 milijuna njezinih pratitelja na Instagramu. Zahvljaljujući takvom UGC-u (User-generated content), oskudnosti i storytellingu plišana su čudovišta ubrzo postala statusni simbol. Njihove cijene kreću od oko $20, a na sekundarnim tržištima posebna izdanja dosežu cijene i preko $700. Prepoznatljive po šiljastim ušima, velikim očima i vragolastom osmijehu zbog kojih postoje podijeljena mišljenja – jesu li Labubu lutke umiljate ili zastrašujuće? Isto bismo se mogli zapitati i za njihov utjecaj na globalnu ekonomiju.


Emocionalna kupovina

U vrijeme ekonomskih nestabilnosti i kriza popračenih snažnom inflacijom, logika nalaže da bismo trebali štedjeti. Međutim, ljudska sklonost emocionalnoj kupnji je znatno jača i od same logike. Obzirom da kupovina predstavlja određeni oblik moći i kontrole, ima značajnu emocionalnu važnost posebice u razdobljima kada potrošači izgube tu sigurnost i traže eskapizam u materijalnom. Isto tako, ljudi prirodno žele pripadati i biti dio neke zajednice, a Labubu lutke pružaju takav osjećaj. Nije bitno jeste li čekali satima ispred trgovine ili ste ju dobili na dar – svi koji posjeduju Labubu lutku imaju nešto zajedničko – želju za statusom. Upravo tu se javlja potrošački fenomen zvan The Lipstick Effect.

The Lipstick Effect

Zašto on nastaje? Potrošači se žele „počastiti“, ali su novčano ograničeni pa svoje emocionalno trošenje prebacuju s izdašnih luksuznih dobara poput novog automobila na one pristupačnije poput high-end kozmetičkih proizvoda, najčešće ruževa. Takva kupovina razveseljava potrošače bez da im pojede budžet i to su takozvani mikro-luksuz proizvodi. Cjenovno dostupniji, a istovremeno odraz prestiža i statusa.

Zaključak

Labubu lutka je novi ruž emocionalnih potrošača u 2025. godini. Svatko tko je netko ima barem jednu. No, takva kupovina ima i svoja psihološka objašnjena. Labubu reflektiraju naše emocionalne potrebe poput osjećaja zajedništva i pripadnosti, a sami čin kupnje daje poseban oblik moći i bijega od stvarnosti. Imate li i Vi svoj „ruž“ kada je u pitanju emocionalna kupovina?