CBA ANALIZA I INVESTICIJSKA STUDIJA ZA STARTUP
CBA analiza ključan je alat u pripremi dokumentacije za projekte kako bi se što efikasnije mogle iskoristiti financijske potpore iz europskih fondova. U analizi koristi i troškova (CBA) detaljno se i po propisanoj metodologiji analiziraju sve koristi i troškovi projekta te se demonstrira njegova opravdanost za financiranje iz EU fondova.
STRUKTURA ANALIZE
Struktura analize uključuje nekoliko koraka:
- Za početak bitno je identificirati projekt, program ili politike koje će biti predmet analize što uključuje definiranje ciljeva i same svrhe projekta. Od koristi Vam može biti definiranje misije, vizije i ciljeva projekta.
- Zatim je bitno utvrditi sve moguće koristi koje će proizaći iz projekta, ono uključuje i financijske, ali i nefinancijske koristi.
- Također, bitna je i identifikacija troškova. Detaljna analiza troškova koji su povezani s projektom. Troškovi mogu biti direktni i indirektni, fiksni ili varijabilni.
- Bitan korak analize jest direktno suočavanje navedenih koristi i troškova u mjerljivim financijskim iznosima. Budući da se koristi i troškovi mogu pojaviti u različitim vremenskim razdobljima bilo bi dobro svesti vrijednosti na sadašnju vrijednost (diskontiranje). Diskontiranje omogućava usporedbu koristi i troškova koji se pojavljuju u različitim vremenskim razdobljima. Bez diskontiranja, ne bi bilo moguće pravedno uspoređivati koristi i troškove koji se javljaju u različitim godinama. Vremenska vrijednost novca nam govori da novac u budućnosti uvijek vrijedi manje nego novac sada.
- U sljedećem koraku oduzmete ukupne troškove od ukupnih koristi kako biste dobili neto korist ili neto sadašnju vrijednost.
- Na temelju dobivenih rezultata, provedite analizu o tome jesu li koristi veće od troškova i je li projekt isplativ.
- Nakon provedene analize možete donijeti odluku o tome hoće li se projekt provesti, prilagoditi ili odbaciti.
Ova struktura može pomoći u sustavnom i objektivnom procjenjivanju isplativosti projekta te može biti pomoć u donošenju odluka.
INVESTICIJSKA STUDIJA ZA STARTUP
Investicijska studija za startup, poslovni plan ili pitch deck, dokument je koji služi za privlačenje potencijalnih investitora ili partnera za osiguravanje sredstava za pokretanje i razvoj startupa.
U nastavku su navedeni ključni elementi koje uključuje poslovni plan za startup:
- Na početku je bitno navesti sažetak, to jest kratak pregled poslovne ideje i onoga što startup planira postići. Bitno je privući pažnju čitatelja (investitora) te sumirati glavne točke investicijske studije.
- U nastavku je bitno istaknuti opis poslovne ideje, detaljan opis proizvoda ili usluge koje startup nudi, kao i problem koji rješava na tržištu.
- Tržište je jedan od ključnih elemenata, bitno je analizirati ciljane skupine, veličinu tržišta, konkurenciju i trendove u industriji.
- Financijski dio poslovnog plana također je jedan od ključnih elementa, govori kako startup planira generirati prihod, strukturu cijena, plan rasta i širenje. Uz to bitne su i financijske projekcije, prognoze prihoda i rashoda i dobit za razdoblje od nekoliko godina unaprijed. To uključuje i procjene potrebne investicije i plan povrata sredstva investitorima.
- U poslovnom planu bitno je navesti i marketinške strategije, planove za privlačenje i zadržavanje klijenata te prodajni kanali.
Investicijska studija za startup treba biti pažljivo pripremljena, jasna i uvjerljiva. To je ključan alat za privlačenje investitora koji Vam mogu pomoći u ostvarivanju Vaših ciljeva.