Intervju: Sneaky Snakes
Kako smo došli na ideju za ovu kartašku igru?
Sama ideja stara je oko 4 godine, a nastala je u toku čestih druženja prožetih igranjem društvenih igara. Tako smo se svojedobno često družili uz poznata imena među ”party” društvenim igrama, poput Exploding Kittens, Codenames, Unstable Unicorns i sl. pa inspiracije nije nedostajalo. Nas nekoliko u šali smo odlučili osmisliti vlastitu igru (danas Sneaky Snakes) u kojoj svi igrači uvijek ostaju u igri do kraja, ne ispadaju i ne ”zuje” dok ostali igraju, kao što je to bio slučaj u nekim drugim igrama u kojima smo se šalioku.
Kako biste opisali koncept igre u nekoliko rečenica?
Igra se bazira na blefiranju i zadržavanju ‘poker face’ lica. Cilj je igre imati najdulju zmiju na kraju igre, što znači najviše karata u ruci. Tokom igre, podlim potezima pokušavate smanjiti broj karata suparnika dok istovremeno pokušavate uvećati svoj. Ukratko, igra je često emocionalni rollercoaster.
Zašto zmije?
Htjeli smo nešto vezano uz životinje (jer volimo životinje), a opet da nije previše ‘mainstream’, odnosno da te životinje nisu ‘posuda’, poput mačaka i pasa. Također smo htjeli da se te životinje mogu na neki način povezati s kartama. I tako je, kroz razgovor, pala odluka – ”bit će zmije”! Složili smo se kako cilj igre može biti ”najviše karata u ruci na kraju igre”, a to tematski odgovara zmijama. Jer zmije mogu biti duge, a dug bi bio i niz karata u ruci pobjednika naše igre. Tako smo došli do našeg prvog slogana s pomalo šaljivim tonom, “Tko ima najveću zmiju?” – u istom smo odmah uvidjeli i marketinški potencijal.
Pa tko želi saznati ima li veću zmiju od prijatelja, treba zaigrati bar jednu partiju Sneaky Snakesa.
Kome je namijenjena vaša igra? Kako ste identificirali ciljnu skupinu?
I sami smo svojedobno bili ciljna skupina, barem prije nego što smo prešli na “ozbiljnije ” društvene igre. Ukratko, ljudi koji se vole družiti uz pokoju brzu i jednostavnu igru koja nudi pravo osvježenje u odnosu na klasike poput UNA i ranije navedenih imena.
Što čini vašu igru jedinstvenom u odnosu na druge party igre?
Sneaky snakes se prilično razlikuje od ostalih kartaških igara na tržištu. Odmah pri dijeljenju karata na početku igre, svaki će igrač dio svojih karata u rukama okrenuti licem prema ostalim igračima. Na taj način neće biti upoznat s dijelom karata u svojoj ruci. Također svaki put kad igrač izvlači kartu iz špila za izvlačenje karata, on ih vuče na način da ih ne vidi. Iako na prvu zvuči kako je takvu kartu gotovo pa nemoguće igrati, vjerujte nam da je itekako moguće! 🙂 Mehanika igre dopušta igraču korištenje karta drugih igrača. To sa sobom povlači i dozu blefiranja, što nije uobičajeno u ‘party’ kartaškim igrama. Iako je mnogo sreće u igri, puno je tu karata koje igru čine zanimljivom. Čak i igračima koji vole strategiju, ali i onima koji vole ležerno igrati društvene igre.
Jesu li tu inovaciju primijetili posjetitelji međunarodnih sajmova? Kako su prošli vaši nastupi na njima?
Itekako! Bili smo na dva sajma, debi u Birminghamu početkom ljeta, a u Essenu početkom jeseni. Na oba smo bili gotovo potpuno rasprodani. Nakon Essena smo završili u testnoj fazi s par trgovina iz EU.
Pokazalo se da se naziv igre i slogan sviđaju ljudima. Upravo slogan implicira da nismo još jedna u nizu fantasy geek igara, poput velike većine njih na takvim sajmovima. To nas na sajmovima izdvaja kao pravo osvježenje. Ljudi čuju pravila (posebno ih zaintrigira upravo mehanika igre i naša inovacija), požele igrati. Kada s nama odigraju koju partiju, najčešće nakon toga i kupuju igru (ponekad i više primjeraka). Takav nam je ‘input’ neprocjenjiv, pokazuje nam da u našoj igri postoji određeni potencijal.
Kako ste se uopće odlučili za sajam?
Neko smo vrijeme razmišljali jel’ s budžetom koji imamo vrijednije ići na kickstarter ili na dva velika europska sajma. Kickstarter je sve ili ništa, sve otiđe na marketing, a imaš par minuta za virtualno predstavljanje proizvoda kojeg je zapravo najbolje iskusiti uživo. Da bi Kickstarter bio uspješan treba se svidjeti kritičnoj masi ljudi. Ukoliko se to ne dogodi, to je jedno jako skupo istraživanje tržišta s nepoželjnim ishodom. Na sajmovima postoji ta “live” komponenta pri kojoj vidiš kako ljudi reagiraju kad pročitaju naziv igre, slogan, kako reagiraju dok im pričaš o igri i tokom same igre. Imate instantnu povratnu informaciju na efektivnost marketinške komunikacije, te na kojim su dijelovima igre ljudi manje uzbuđeni, a na kojima se vesele i smiju.
Možete li nam opisati proces stvaranja igre, od ideje do konačnog proizvoda?
Nas nekoliko u šali smo odlučili osmisliti vlastitu igru u kojoj svi igrači uvijek ostaju u igri do kraja, ne ispadaju i ne ”zuje” dok ostali igraju, kao što je to bio slučaj u nekim drugim igrama u kojima smo se okušali.
Sve se to dogodilo jako spontano, nakon prvih razgovora koji su krenuli u šali, pronašli smo se na piću i zaista započeli osmišljavati elemente igre. Krenuli smo od teme igre, zmije. Nastavili smo s ciljem igre. Bilo je tu svakakvih prijedloga, ali složili smo se kako cilj igre može biti ”najviše karata u ruci na kraju igre”, a to tematski odgovara zmijama.
Što se tiče mehanike igre, najprije smo mislili “sve već postoji”, “nemoguće je danas napraviti nešto originalno”, ali smo si dali oduška i razmišljali ”van kutije” te je tako nastalo pomalo kontroverzno pravilo koje nalaže kako igrač dio svojih karata tijekom igranja igre uopće ne vidi.
Nakon okvirnog dogovora oko spomenutih glavnih stavki, uslijedili su sati razglabanja, kućnih druženja uz izradu karata uz rezanje A4 papira i pisanje pomalo nebuloznih naziva i akcija na istima, haha.
Uslijedilo je testiranje, ‘brainstorming’ o rupama u igri, još malo razglabanja, popravak nedostataka te prevrtanje svega ovoga u krug do trena generalnog zadovoljstva. Tada smo odlučili igru prezentirati najprije prijatelja, a potom i nasumičnim uzvanicima nekoliko ‘gamenight’ evenata koje smo organizirali na više lokacija u Zagrebu, a koji su nam bili ključni radi provedenih anketa. Putem istih smo pratili mišljenje ljudi i prilagođavali igru na temelju istog. Sve je ovo prethodilo konkretnom prototipu igre i s vremenom finalnom obliku igre Sneaky Snakes kakva je ona danas.
Možete li malo predstaviti tim iza igre?
Denis je kao matematičar s PMF-a uvijek gravitirao prema razvoju logike igara od čega sada i dobro živi, Lucia je ekstremno organizirana PMF-ovka i genetičkarka koja voli životinje, a ja sam kreativni business geek s područja Ekonomije i IT-ja. Ovdje se nekako stvorila zanimljiva kombinacija i nastao je naš tim. Uz nas, dio prvotnog tima su i grafički dizajner odnosno illustrator zaslužan za likove zmija.
Kako je izgledala suradnja u vašem timu tijekom stvaranja igre?
U malim timovima je već poznata stvar da u početku svi rade sve. Dobro je što nas je inicijalno bilo troje, dovoljno ljudi za testiranje igre jer nemamo nijednog prijatelja-luđaka koji bi odigrao preko 100 puta bilo kakvu igru od koje nema nikakve koristi, haha. Nakon razrade logike igre u tim smo regrutirali dva dizajnera, grafičkog te ilustratora zmija. Dugo smo cijelu stvar gledali kao hobi uz naše redovne poslove, a tek smo kasnije u razvoju, odnosno pri službenom pokretanju poslovanja, krenuli malo formalnije dijeliti uloge u poslovanju. Sada nam je tim podijeljen u dizajn, game development (smišljanje/balansiranje ekspanzija i novih igara mimo Sneaky Snakesa), organizacijski (day to day operativa), te business dio (kreativa i marketing, prodaja, financije, taktičko i strateško upravljanje).
Zašto ste odabrali Hrvatsku kao početno tržište i koje ciljeve imate s domaćom kampanjom?
Ovdje smo na domaćem terenu, budžet je i dalje vrlo ograničen pa moramo krenuti odande gdje smo “doma”. Cilj kampanje je proširiti svijest o igri Sneaky Snakes i steći prve fanove (mimo obitelji i prijatelja) prije svega po Zagrebu, ali potom i ostataku Hrvatske.
Kakav marketinški pristup planirate koristiti u Hrvatskoj?
I dalje smo maleni pa uz neke guerilla pristupe, možemo generalno to razložiti na tri dijela: ograničena video kampanja koja predstavlja igru tržištu na kreativan način na koju se nadograđuje social media strategija, suradnja s influencerima koji podržavaju igru te nekakva početna PR prisutnost.
Kako ćete se prilagoditi lokalnom tržištu?
Obzirom da se igra Sneaky Snakes prodaje na EU tržištu, trebali smo s proizvođačem odraditi testiranje za dobivanje CE certifikata – to je usput napomena za sve koji planiraju krenuti u slične vode, da ne smetnu isto s uma.
Kakvi su vaši dugoročni planovi za razvoj igara? Razmišljate li o proširenju ponude ili razvoju novih proizvoda?
Već imamo spreman dio ekspanzije koja će uvesti neke drastične novosti u originalnu igru. Također još ćemo jednu novu igru koju, ovisno o tom koliko nam vrijeme omogući, izbacimo već oko Uskrsa.
Planirate li surađivati s lokalnim zajednicama ili udrugama?
Već smo u kontaktu s nekoliko lokacija u Zagrebu koje organiziraju evente/različite ‘game night’ večeri gdje se igraju društvene igre. Uskoro će se kroz neke od ovih kanala moći isprobati i Sneaky Snakes.
Par riječi za kraj?
Ne ulazite u poduzetništvo! Haha, šalimo se. Svaki početak je težak, omjer uloženog truda i dobivenog neće nikada biti gori nego u prvim mjesecima. Naoružajte se s puno energije, strpljenja, optimizma i vjere u sebe. I najvažnije od svega, nikad nemojte odustajati (a uvjeravamo vas, poželjeti ćete to mnogo puta). Isto vas tako uvjeravamo da će se s vremenom ovaj omjer krenuti okretati. Ponos i zadovoljstvo koji tada uslijede nisu usporedivi ni sa kojim drugim osjećajem. Ukratko, vrijedno je svog truda i vremena, a čak i da se financijski ne isplati, naučit ćete više nego na bilo kojem fakultetu. 🙂