Prije nego što se okupimo sa svojim obiteljima za blagdanskim stolom ili oko bora na božićno jutro, sigurno već pogađate što moramo napraviti – pripremiti poklone! Nekima je kupovanje poklona najdraži dio blagdana, nekima to baš i nije najbolja stvar na svijetu. Neki se više muče sa zamatanjem poklona nego s kupovinom, neki se svega riješe još na Black Friday, a neki jure u shopping centru 23.12. No, jesu li pokloni zaista neizostavan dio Božića?
A ako se na vašem popisu za kupovinu darova našao i neki student ili studentica, provele smo mini-istraživanje na temu Što studenti misle o božićnim poklonima?”. Anketa je kreirana putem alata Google Forms te je bila aktivna u razdoblju od 25. do 27. studenog. U uzorku je sudjelovao reprezentativan broj ispitanika iz studentske populacije na području grada Zagreba.

 


Zašto uopće kupujemo poklone?


Ovdje donosimo lijepe vijesti! Najmanje studenata kupuje poklone iz nužnosti ili zbog vraćanja usluge (njih samo 6,5 %), a najviše ih kupuje zbog bliskih odnosa – čak 61 %! Ali, isto tako preko 45 % ispitanika slaže se da pokloni nisu neizostavan dio odnosa s bliskim ljudima.
Mišljenja su dosta podijeljena oko tvrdnje da se poklon smatra izrazom poštovanja i ljubavi. Onaj dio koji nije suzdržan ili neodlučan odgovoriti na pitanje, većinom je podijeljen na čvrsto da ili čvrsto ne.

 


Preko 40 % ispitanika više voli davati nego primati poklone te je najveći postotak današnjih studenata započeo poklone davati u srednjoj školi, najviše obiteljima, a manje partnerima i prijateljima. Zanimljivo je istaknuti da se nitko nije izjasnio da kupuje poklone kolegama s posla.
Većina studenata rekla je da kupuje više božićnih poklona jednoj osobi, a taj sretnik koji dobije više poklona najčešće dobije dva, a nekad čak i tri poklona!

 


Vrijeme je za kupovinu!


A otkuda ideje za toliko poklona? Nekima od nas se često čini da svakih nekoliko godina ponavljamo iste poklone ili da nakon nekoliko godina nemamo više ideja za te osobe. Najviše studenata ideje traži na društvenim mrežama, a to su najčešće Pinterest i Instagram.
Isto tako, znamo da studenti često nemaju puno slobodnog vremena, pogotovo u vrijeme kolokvija ili predrokova koji su vrlo blizu blagdanima. Većina studenata je na naše pitanje “Kada kupujete božićne poklone?” odgovorilo s “Kada stignem” i “tjedan dana prije Božića”. Manji dio studenata kupuje ih nekoliko mjeseci prije Božića, a jedan manji dio također ih kupuje i na Black Friday. Black Friday je zapravo odlično vrijeme za kupovinu kada možemo ostati pri željenom budžetu, a opet kupiti dobre poklone. Većini naših ispitanika budžet za božićni poklon je otprilike 15 – 35 eura po poklonu te pokušavaju uštedjeti na božićnim poklonima.

 

A što ako ne znamo kome što pokloniti? Ili ako jednostavno nemamo ideju? Na svu sreću, većini naših ispitanika proces kupnje ne stvara stres te poklone kupuju zato što žele, a ne zato što moraju. Baš zbog toga što poklone daruju zato što žele, a ne zato što moraju, čak 87 % ispitanika je izjavilo da su barem jednom sami izradili poklon za druge. Isto tako, većina voli biti sam-svoj-majstor pa zato čak 48 % studenata preferira sama pakirati svoje poklone.

 

Darovati ili primiti, pitanje je sad?

 

Poklone koje pripreme za svoje bližnje studenti, očekivano, najviše daruju točno na Božić, njih blizu 90 %. Ostatak to učini nekoliko dana prije ili nekoliko dana nakon Božića. 


Studenti su skloniji primanju i poklanjanju personaliziranih poklona, a to je vjerojatno i razlog zašto većina obožava vidjeti reakciju osobe kada otvara poklon koji su joj poklonili.
Kada ne daruju druge, pokloni koje preferiraju dobiti su sitnice i znakovi paženje kao što su čestitke i slatkiši. Najčešći clichë proizvod su higijenski proizvodi, a nakon njih slijede parfemi, čarape i pidžame.

 

 

Za kraj, ostavile smo najiščekivanije pitanje: Koji je najgori božićni poklon koji ste ikad dobili?


Našlo se tu dosta smiješnih odgovora kao na primjer: 


„origami ukraden s božićnog drvca u školi“,

 „pidžama s nekom zvjerkom“,

 kao što smo gore već zaključili često su se ponavljale „čarape“, 

„nakit čudne veličine“, 

„neki ukrasi koje nemam gdje staviti“, 

„uz poklon sam dobio naranče, plot twist – ne volim naranče“, 

„pidžama iz Lisce (čitaj: za babe)“, 

„marcipan“, 

„čokolada s grožđicama“

…našlo ih se tu još.

 

Bilo je i lijepih komentara kao:


„Nema najgoreg poklona!“
„Zahvalna sam na svim poklonima!“
„Uvijek dobivam super poklone!“ 

 

Ovim lijepim rečenicama ostat ćemo u toplom božićnom duhu i zaključiti ovo istraživanje! Nadamo se da će vam pomoći u biranju ovogodišnjih last-minute božićnih poklona.

Vaša Ekonomska Klinika želi Vam sretan Božić i sve najbolje u Novoj godini! 



Piše: Ria Walla