Prilikom bilo kakvog pretraživanja interneta, vaša tražilica prolazi kroz tisuće informacija kako biste dobili najbolje i najrelevantnije rezultate. Ako ste se nekad zapitali na koji način Google, Bing ili neka druga tražilica ocjenjuje najbolje stranice, odgovor je SEO. Ako prvi put čujete za taj pojam, kroz naš članak  možete se upoznati s ključnim pojmom za rangiranje. 

 

Za početak – što je SEO?

 

SEO ili search engine optimization je proces optimiziranja web stranice s ciljem povećanja vidljivosti u organskim (neplaćenim) rezultatima pretraživanja te samim time i dovođenja kvalitetnog prometa na stranici. 

 

The best place to hide a dead body is page 2 of Google search results

 

Često korištena šala koja je poprilično istinita s obzirom na to da statistika kaže kako više od 90% pretraživanja Googlea završi već na prvoj stranici. Upravo zato je SEO bitan. Ako je optimizacija dobro napravljena, ona će usmjeriti tražilicu, tj. algoritam za pretragu na najrelevantniju stranicu. Iako ne postoji garancija za dolazak na prvo mjesto ili na prvu stranicu, postoje smjernice za poboljšanje rezultata, koje ako se pravilno izvedu, sigurno će poboljšati vaše izglede da budete među prvima na GoogleuSEO možemo podijeliti na dva dijela, a to su on site i off-site optimizacija.

 

On-site optimizacija

 

On-site optimizacija se odnosi na poboljšanje svih elemenata na vlastitoj web stranici. Cijeli proces se radi za potrebe korisnika, a ne za tražilicu. Ona je prvi korak koji se mora napraviti prije daljnjih radnji jer u protivnom off-site optimizacija i oglasi ne znače puno ako je stranica nekvalitetna i s nepotpunim sadržajem. Google ima preko 150 elemenata koji se analiziraju, a dotaknut ćemo se onih najvažnijih. 

 

1. Ključne riječi

Ključne riječi su prva stvar koju je potrebno istražiti prilikom osmišljavanja stranice i sadržaja za nju. One su zapravo popularne riječi koje ljudi upisuju u tražilicu. Prilikom pisnja tekstova, potrebno je voditi računa o učestalosti ponavljanja tih riječi (eng. keyword density). Iako nagomilavanje istih riječi u svrhu boljeg rangiranja zvuči dobro, tražilica prepoznaje tzv. keyword stuffing te umjesto pozitivnog efekta penalizira stranicu. 

Postoje mnogi alati za pomoć prilikom istraživanja ključnih riječi, a neki od najpopularnijih su Ahrefs, Google Keyword Planner i Moz.

 

2. Naziv domene

Ključna riječ u nazivu domene će doprinijeti boljem rangiranju na SERP-u (Search Engine Results Page). URL-ovi na stranici moraju biti čitki, kratki i sadržavati ključnu riječ.

 

3. Struktura naslova i podnaslova

Struktura naslova (H1) i podnaslova je iznimno bitna, ne samo za korisnika već i za tražilicu. To je najjednostavniji način za strukturiranje stranice te prikazuje korisniku što može očekivati od stranice na koju je došao. Iz tog razloga bitno je da se koristi samo jedan H1 naslov te da se za ostale segmente koriste podnaslovi (H2, H3, H4…) Dobrom strukturom olakšava se navigacija kroz stranicu.

 

4. Meta title i meta description

Meta naslov je zapravo naslov web stranice, a meta opis predstavlja kratak sažetak svega na navedenoj stranici. Ove dvije stavke su prva stvar koju korisnik vidi te na temelju njega odlučuje hoće li doći na stranicu. Korištenjem ključnih riječi i sažimanjem svega što se nalazi na stranici, privlačimo korisnike na našu stranicu. No, da bi se stranica uopće prikazala osobi, potrebno je dobro raspisati sadržaj kako bi tražilica mogla izvući najbitnije rezultate. Kroz sadržaj, dužinu teksta i sve popratne dodatke kroz određena pravila, može se vrlo lako i jednostavno napisati kvalitetan naslov i sadržaj. 

 

5. Sadržaj stranice (content)

Zanimljiv i koristan sadržaj obogaćen ključnim riječima je najbolji način za zadržati korisnike na stranici. Sve mora biti čitljivo, jasno i razumljivo te je sadržaj prvenstveno namijenjen da odgovori na pitanje koje je postavljeno.

 

6. Struktura stranice

Iako je sadržaj najvažniji za korisnika, ono na što je bitno obratiti pažnju je sama struktura stranice. Preporučuje se da sve važnije stranice budu najviše an 3 klika udaljene od početne stranice (homepage). Struktura stranice korisnicima predstavlja način na koji je sadržaj grupiran i povezan. Ako je struktura stranice dobro razrađena, korist će biti obostrana. Korisnici će se lakše snalaziti po stranici, a tražilica će lakše kategorizirati sve URL-ove unutar web stranice.

7. ALT tekst

Alt tekst (alternative text) je tekst koji se prikazuje ako nije moguće učitati sliku. To je jedan od HTML elemenata koji omogućavaju  slijepim i slabovidnim osobama da saznaju što se nalazi u sadržaju, dok tražilicama prikazuju alternative za vizualni prikaz. 

 

SEO elements

 

Off-site optimizacija

 

Nakon završene on-page optimizacije kreće se s off-site optimizacijom koja je posebno nužna kada se radi o tržištu s visokom  konkurencijom. Ovaj dio procesa obuhvaća radnje izvan web stranice te se kroz njega povećava vidljivost i autoritet stranice.

 

1. Link building

 

Kako bi to uspjeli, backlinkovi su ključna stavka na koju se treba fokusirati. Što više domena referira na web stranicu, to ona postaje kvalitetnija. Kroz njihov broj, tražilica zaključuje kako je stranica kvalitetna i time je pozicija na SERP-u viša.  Ono što se mora uzeti u obzir je da je kod backlinkova bitnija kvaliteta nego kvantiteta, kao i relevantnost. 

 

2. Follow ili no-follow linkovi

Kod off-page optimizacije je bitno obratiti pozornost i na slijed linkova. Linkovi mogu biti follow ili no-follow. Ako je u domeni određeno da se linkovi ne slijede (no-follow linkovi), tada link nema svoju svrhu jer ne vodi do stranice. Iako korisnici ne mogu vidjeti razliku, ona je izrazito bitna za tražilicu. Pomoću njih se određuje koji linkovi se “slijede” i indeksiraju što pomaže u sveukupnom SEO procesu.

 

3. Vezni tekst linka

Vezni tekst linka ili Anchor tekst se odnosi na tekst koji se na web stranici pokaže umjesto teksta linka. On je važan jer pokazuje čitatelju i tražilici u kojem kontekstu se spominje. 

 

 

Za kraj je važno je napomenuti kako SEO proces nije jednokratna već ponavljajuća dugoročna investicija. Tražilice konstantno ažuriraju način na koji pozicioniraju stranice kako bi omogućili tražene informacije što brže. Iako se brzi rezultati mogu dobiti i plaćenim oglasima, oni su tu samo kratkoročno te su dugoročno neisplativi.

I ono najvažnije za zapamtiti – stranice se rade za ljude, a ne za tražilice.

 

Više zanimljivih članaka iz ovog područja pročitajte ovdje.

 

Piše: Dora Ferjančić