Svi poznajemo barem jednu osobu koja poznaje veliki broj ljudi, s lakoćom se predstavlja i spaja ljude te dominira svakim razgovorom u kojemu se nađe. Ključno je razumjeti društvo u kojem se nalazimo te mu adekvatno pristupiti kako bismo premostili u sebi negativnu pretpostavku da je svima lakše nego nama. Iako mnogi misle da je to karakteristika s kojom se jednostavno rodiš, za vas smo pripremili vodič koji će vam pokazati da je networking zapravo vještina koja se može naučiti.
Što je, a što nije networking?
Osoba koja se pojavi na eventu i samo “uvaljuje” svoju vizitku svakome u prostoriji, malo s kime će se povezati, a često ostvariti i kontraefekt. Razlog tome je taj što iza imena na vizitki ili profila na LinkedInu stoji osoba od krvi i mesa koja osjeća energiju i namjeru sugovornika. Svaki pojedinac se u takvoj situaciji podsvjesno pita “What’s in it for me?” odnosno koji su povodi osobe koja im se predstavlja, stoga stav s kojim prilazimo ljudima ima veliku ulogu u uspješnosti ostvarivanja poslovnih odnosa.
Networking nije bezglavo prikupljanje kontakata već uspostavljanje i izgradnja dugoročnih odnosa između dviju strana, a za to je potrebno vrijeme i prisustvo obostranog interesa jer se nitko ne voli osjećati iskorišteno. Upravo zbog toga je iznimno bitno osobi pristupiti sa stavom davanja, a ne uzimanja. Pod time se podrazumijeva da zaista slušamo što nam osoba govori, pokazujemo interes i nudimo joj protuvrijednost, a ne kalkuliramo svoju korist za vrijeme trajanja cijelog razgovora. Lista prikupljenih kontakata nije ništa više od slova i brojki na papiru ako vam osoba ne odgovara na poziv ili mail, stoga kako biste zaista ostvarili poveznicu s nekim morate pokazati ljudskost i istinski interes za ljude.
View this post on Instagram
Faze networkinga
Small talk
Kao i u svakom razgovoru, kratki i slatki small talk opušta ljude, daje im priliku da se priviknu na vas i okruženje te otvara prostor za daljnje teme razgovora. Čak i ako ste introvertna osoba koja zazire od small talka možete savladati ovaj dio razgovora ako se držite tema koje su svakodnevne, jednostavne i svima bliske. Promet, vrijeme ili prostor u kojem se nalazite samo su neke od stvari koje su vam već u startu zajedničke u tom trenutku. Pokušajte izbjegavati polarizirajuće teme jer jako brzo možete stvoriti nepotrebnu napetost ako dijelite suprotna mišljenja te pazite da small talk ne traje predugo kako ne biste učinili drugu stranu nervoznom ili joj dosadili.
Postavite pitanja
Nakon što osjetite da se osoba opustila možete joj postaviti nekoliko pitanja kako biste saznali više o njoj. U ovoj je fazi poželjno imati predznanje o osobi i njenom području djelovanja kako biste postavili kvalitetnija pitanja. U slučaju da osobu ne poznajete, poželjno je izraziti zdravu znatiželju u tri područja: financije ili karijera, ljubavni i ostali odnosi i zdravlje. Time ćete dopustiti drugoj strani da vam se otvori i stvoriti prostor da im ponudite protuvrijednost jer rijetko tko ostvaruje uspjeh u sva tri područja.
Što možete ponuditi drugoj strani?
A upravo je taj stav davanja zadnja faza koja je ključna za stvaranjem potrebe za održavanjem odnosa s vama kod druge osobe. Smatrate da nemate što ponuditi? Nemojte podcjenjivati vlastito iskustvo i znanje – uvijek možete ponuditi informaciju, kontakt ili savjet. Svatko poznaje barem jednu osobu koja im može pomoći, ponuditi informaciju ili kontakt te olakšati navedeni problem. Ako druga strana osjeti da vam je zaista stalo i da ste joj prišli sa željom da joj pomognete i upoznate ju, veće su šanse da će ostati u kontaktu s vama.
Najveća vrijednost koju možete ponuditi kao student je vaše vrijeme – ponudite drugoj strani volontiranje ili kontakt kolege koji završava fakultet za kojeg znate da bi odgovarao njihovim potrebama. Ako dolazite iz udruge ponudite im gostovanje na događaju i jasno iskomunicirajte što dobivaju time i kojoj se publici obraćaju.
Gdje upoznati ljude?
U današnjem povezanom svijetu ljude možete upoznati na svakom koraku. Kako biste ostvarili konekcije koja su vam poslovno ili osobno relevantne, definirajte vlastite ciljeve a zatim područja i tip ljudi koji vas interesira. Bilo da imate vlastito poduzeće i želite povećati mrežu poznanstava ili ste student koji je u potrazi za poslovnom prilikom – krećite se među ljudima i “pronađite svoje pleme”.
Ako ste mladi poduzetnik ili to tek želite postati, Business Café su organizirani društveni događaji koji će vam pomoći da se spojite s mrežom ljudi koji imaju isti cilj poput vas – pronaći poslovne partnere, investitore, ideje, zaposlenike i slično. Sudjelovanjem na ovom eventu ne samo da ćete se povezati s istomišljenicima već također dobiti, a istovremeno drugima pružiti, podršku i inspiraciju.
View this post on Instagram
Ako ste student koji traži priliku za networking pridružite se nekoj studentskoj udruzi, Facebook ili LinkedIn grupama te klubu koji se bavi aktivnostima koje podržavate, do kojih vam je stalo i u kojima ste dobri. Sudjelujte u projektima i grupnim radovima te ne odbijajte druženja.
Kako uspostaviti prvi kontakt?
Bilo da se radi o uživo ili online okruženju bitno je pogoditi pravi trenutak. Ponekad namjera i sadržaj razgovora mogu biti ispravni, ali osoba može biti prezauzeta ili u krivom raspoloženju što može nepovoljno utjecati na vaš prvi dojam.
Ako želite stupiti u kontakt s govornikom nekog događaja – dođite ranije i pristupite mu prije početka eventa jer su velike šanse da govornici urane kako bi se pripremiti za izlaganje. Ako ostavite razgovor za kasnije, morate imati na umu da vjerojatno niste jedini koji žele stupiti u razgovor s tom osobom i da ona možda neće imati dovoljno vremena za opušten razgovor iz raznih razloga. Ako ne znate kako biste joj sami prišli, zamolite organizatora događaja da vas upozna i spoji. U slučaju da želite upoznati organizatora, ne možete pogriješiti ako ponudite pomoć jer posla na događajima uvijek ima.
Kako se snaći u online okruženju?
Ako se nađete u situaciji da želite ostvariti kontakt s nekime u online okruženju, pokušajte joj se obratiti u trenutku kada ostali sudionici odu ili u izdvojenoj prostoriji ili se ponovo javite organizatoru događaja ili sastanka da vas spoji. Nakon inicijalnog kontakta i dalje održavate stav davanja, a ne traženja te pokušajte saznati što više o drugoj osobi.
Ako ste ikada pokušali stupiti u komunikaciju s osobom s kojom niste nikada upoznali- uživo ili online, vjerojatno ste doživjeli ignoriranje. Razlog tome može biti taj da vaš kontakt nije bio dovoljno izravan, da osoba do koje želite doći jednostavno ne odgovara na poruke od ljudi koje ne poznaje ili da niste dovoljno jasno objasnili vrijednost koju im nudite. U tom slučaju ćete najbrže do te osobe doći ako saznate što je toj osobi bitno i tko ju poznaje. Poanta je pomoći drugima da ostvare svoje ciljeve kako bismo došli do onoga što je nama bitno – jedino tako se ostvaruje odnos koji obostrano vrijedi.
Kako izgraditi odnose?
“Ljudi će zaboraviti što ste rekli, zaboravit će i što ste učinili, no nikad neće zaboraviti kako su se osjećali u vašem društvu” riječi su Maye Angelou koje i dan danas vrijede u svakoj interakciji s ljudima. U kontekstu poslovnog networkinga vrijedi zlatno pravilo da vam mora biti stalo do druge strane kako bi ona imala želju ostati u kontaktu s vama, a to se ne može lažirati. Bitno je imati na umu da se svako glumatanje, ulizivanje i prilagođavanje karaktera situaciji itekako osjeti. Iskrenim pristupom privlačite ljude koji su vama slični, dijele iste vrijednosti ili interese te stvarate bolje i dublje odnose.
Održavanje postojećih kontakata
U poslovnom je kontekstu jednako je bitno ono što znamo koliko i koga znamo jer kontakti kojima raspolažete predstavljaju vaš društveni kapital. Česta greška koju ljudi čine u networkingu je da u potrazi za novim kontaktima zanemaruju one postojeće. Tu spadaju svi kontakti u vašim bazama: društvene mreže te kontakt i mailing liste. Filtrirajte svoje kontakt liste, izaberite one s kojima želite ostati u kontaktu te im se povremeno javite. Kontinuitet je ključan element u ljudskim odnosima stoga svakako vrijedi paziti da se druga strana ne osjeća zaboravljeno. To učinite tako što pokažete iskren interes za tu osobu, projekt na kojem radi, čestitajte blagdane i slično. Nemojte održavati odnose s ljudima s kojima to ne želite – vaš pristup mora biti iskren. Jednostavno pitanje “kako si” je dovoljno kako bi drugoj strani pokazali da razmišljate o njima i da vam je stalo do održavanja postojećeg odnosa.
Također je bitno održavati odnose nakon što ste dobili sam kontakt. Poželjno je da im se isti dan javite s follow up-om, pa čak i ako nemate ništa posebno za reći. Možete iskazati zadovoljstvo na druženju i zahvalnost na pruženom vremenu te ih pozvati na akciju. Povežite se na LinkedInu i na drugim društvenim mrežama te se prijavite na njihov newsletter.
Kako ostati dosljedan sebi?
Ako ste introvertirana i zatvorena osoba često se možete osjećati kao da idete protiv svoje prirode kada prilazite ljudima ili kao da im “prodajete priču” što vam može networking učiniti odbojnim. U suštini je najbitniji stav koji imate prema drugoj osobi. Poželjno je ljudima pristupati iz želje da ih upoznamo i izgradimo odnos, a u tom procesu nećete sa svima “kliknuti” i to je sasvim uobičajeno i uredu. Sve dok imate stav davanja i pokazujete iskren interes, ljudi će to osjetiti i pružiti vam povjerenje. U konačnici, ljudi trebaju druge ljude i nitko ništa ne može sam postići stoga je ključno osvijestiti da je networking dvosmjerna ulica.
“Najjači si kad si svoj” – knjiga je autorice i serijske poduzetnice Kristine Ercegović koja vam može značajno pomoći u prevladavanju unutarnjih izazova te da jasnije sagledate sebe i svoje poslovne ciljeve tako da pronađete smisao i svoj doprinos, a istovremeno i vlastitu ispunjenost. Kada ste svoji i dopuštate svojem karakteru da izađe na van ne samo da će ćete biti puno uspješniji u uspostavljanju značajnih i dugoročnih odnosa, već će vam biti lakše razgovarati s ljudima jer ćete osjećati unutarnji mir.
Za više zanimljivih članaka o poduzetničstvu posjetite link.
Piše: Monika Perolić