Imaš dobru ideju?
Želiš pokrenuti vlastiti startup, ali ne znaš otkuda početi?
Ako je odgovor na prethodna pitanja pozitivan, današnji intervju namijenjen je upravo tebi!

Sandra Bortek, suosnivačica SightRun aplikacije odgovorila nam je na pitanja vezana uz samu aplikaciju, profesionalni put koji ju je doveo do SightRun projekta, kao i uz pitanja vezana uz pokretanje startupa.

Kako bi se čitatelji pobliže upoznali s današnjom tematikom, možeš li nam reći nešto više o SightRun-u?

SightRun je pokrenut zahvaljujući pobjedi u sklopu programa STARTUP FACTORY ZAGREB kojeg je pokrenula Razvojna agencija Zagreb (danas Zagrebački inovacijski centar) i Grad Zagreb u sklopu Tehnološkog parka. Aplikacija se zvala RunZagreb jer je natječaj bio usmjeren na razvoj inovativnog turističkog proizvoda za Zagreb. Ubrzo smo shvatili da se ne možemo zvati RunZagreb, ako želimo biti svjetska aplikacija. Brainstormali smo i došli do ideje SightRuna jer je upravo to i ideja same aplikacije, spajanje sightseeing i running.
Nas je četvero koji smo osnovali SightRun, odnosno došli s idejom na STARTUP FACTORY – Tamara, Ivan, Hrvoje i ja. Svi smo došli s nekakvim znanjem, ali nitko od nas nikada nije imao nekakvu poveznicu sa startup svijetom.

sightrun-intervju-Sandra-Bortek

Kako je izgledao tijek kretanja startupa prije i nakon prijave na STARTUP FACTORY ZAGREB?

Prije slanja prijave na STARTUP FACTORY, sjeli smo na kavu i počeli pisati ideju. Na STARTUP FACTORY prijavili smo se doslovno s idejom, održali kratki pitch i na kraju pobijedili te osvojili 150.000 kn. Zahvaljujući pobjedi, dobili smo priliku povezati se s novim ljudima te smo dobili i mentore, Vedrana i Aleksandru, koji su nam bili podrška u počecima. Svakako jedan zanimljiv proces koji nam je itekako koristio, kako privatno tako i za sam SightRun projekt. Prijavljivali smo se i na neke druge natječaje kako bismo dobili priznanje i dodatna sredstva. Pobijedili smo i na Women Invest Pitching natjecanju te smo se prijavili na BootCamp u Grazu gdje smo također pobijedili.

Kako funkcionira sama aplikacija?

Zagreb je bio prvi grad za koji smo razvili turu unutar aplikacije. Aplikacija nudi unaprijed kreirane ture sa startnom točkom unutar neke destinacije. Korisnik skine turu, dođe na startnu lokaciju, stavi slušalice, stisne play i snimljeni audiozapisi govore što sljedeće treba raditi, odnosno daje detaljne upute u kojem smjeru se treba kretati. Dok ti trčiš, bez potrebnog zastajkivanja, audiozapis govori o nekim znamenitostima, pričama ili povijesnim činjenicama koje su vezane za okruženje u kojem se trči. Voljeli bismo dodati glazbu unutar same aplikacije te je to jedan od sljedećih koraka na kojem radimo.

S obzirom kako nitko od vas nije programer, kako ste izradili aplikaciju?

Najbliži programiranju je Hrvoje koji radi u IT sektoru i tu ima iskustva baš na razvoju aplikativnih rješenja i vođenju timova. Razgovarali smo s mnoštvo programera prije nego nam se pridružio Ivan Orehovec iz startupa Holy kojem se sviđa naš projekt. Uz njega imamo još nekoliko programera koji rade za nas kao vanjski.
Mi smo imali ideju i bili smo ti koji su davali upute kako naša ideja treba izgledati, a na programerima je bilo da aplikaciju „naštrikaju“. Nije potrebno biti stručnjak u nekom području, dobro ga je razumjeti, ali tu su ljudi koji to znaju i koji će to napraviti. Ti si taj koji kreiraš ideju, daješ određene inpute i kažeš što želiš da to rješenje za tebe, odnosno za krajnjeg korisnika čini.

sightrun-intervju-Sandra-Bortek

Koja je tvoja uloga u poduzeću?

Moja uloga je najviše vezana uz marketing i PR, dok Tamara radi prodaju. Ne volim reći kako sam specijalist za PR jer mi je draži onaj kreativniji dio, ali dosta komuniciram s medijima, šaljem informaciju o tome što radimo, dogovaram suradnje. Natjecateljske pitcheve najviše drži Tamara koja to odlično radi i izvrsno govori engleski jezik. Hrvoje i Ivan zapravo su najbitniji dio SightRuna jer oni rade ture i da nema njih, ne bi bilo niti tura, pa niti same aplikacije. U svakom slučaju, svatko od nas je važna karika u timu. Zajedno donosimo strateške odluke, a svatko u svom području ima zadnju.

Čime si se bavila prije pokretanja startupa?

Diplomirala sam 2004. godine, smjer turizam na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu. Prvo sam radila u jednoj štedionici u odjelu marketinga. Uskoro sam otišla u turističku agenciju. Bila sam presretna kada mi se pružila prilika da spojim marketing i turizam, jer to je bilo ono što sam tada htjela raditi. Obožavala sam raditi taj posao, sviđao mi se taj kreativni dio.

Kako je krenuo tvoj profesionalni put nakon turističke agencije?

Dvije kolegice i ja, osmislile smo magazin Putovanja, koji smo realizirali u suradnji s Večernjim listom. Obavljale sam poslove urednika i novinara za magazin te sam radila kao vanjski suradnik. To mi je bilo najljepše razdoblje u životu jer sam radila ono što volim – pisala o putovanjima i putovala kada sam stigla.

Tada sam otvorila sam svoju samostalnu djelatnost te od onda zapravo više nikada nisam bila zaposlena u nekoj većoj firmi. Nisam se vidjela u takvom okruženju.

Počela sam pisati blog „Posvuduša“ – posvudusa.com na temelju kojeg su se otvorile nove suradnje. Kroz taj period “osamostaljivanja” sama sam naučila raditi web stranice u WordPress-u, proučavala sam i vodila društvene mreže, te izrađivala grafičke materijale. Nisam dizajner, ali znam napraviti sve što mi treba od promotivnih materijala.

Što te je potaklo na ulazak u poduzetnički pothvat?

Kada smo se prijavili na Startup Factory Zagreb natječaj, kao tim smo već radili trkačke razglede grada Zagreba. Nas četvero znali smo se iz trkačkog kluba u koji smo išli, a sasvim slučajno smo se Ivan i ja sreli na tečaju za turističkog vodiča i tu je priča krenula. Imali smo ideju što želimo raditi, Hrvoje je već imao napisan projekt, a Tamara je taman otvarala turističku agenciju. Sve se posložilo. U vrlo kratkom vremenu kreirali smo web stranicu, osmislili logo, napravili letke, zaista sve iz nule i pokrenuli stvari da vidimo što će se dogoditi. Nakon mjesec dana imali smo prvog gosta i nismo to posebno promovirali, ali smo napravili dobar SEO.
Kada se u jesen otvorio Startup Factory natječaj, a Tamara je dobila tu informaciju, predložila je da i mi nešto prijavimo. Tada smo se opet sjeli i brainstormali mjesec-dva i dogovorili da to što radimo uživo, stavimo na aplikaciju. Da tada nismo pobijedili, SightRun ne bi danas sigurno postojao.

sightrun-intervju-Sandra-Bortek

Koliko se tvoja svakodnevica promijenila danas u odnosu na period prije SightRuna?

Više radim☺. Znam na što sam fokusirana, odnosno što ću raditi. Uvijek ima posla, radni dan ne traje 8 sati i ne završava u neko određeno doba. Nekad traje kraće, nekad duže. Super mi je što nam je ured među velikim brojem drugih startupova, u Tehnološkom parku. Ukoliko imamo neki problem, pitamo druge, dobijemo nove ideje, stvore se novi projekti, nove suradnje.

Povremeno za svoj gušt radim i kao turistički vodič i pratitelj. Volim voditi osnovnoškolce na izlete, uživam s njima i koliko god radim odgovorno, ne doživljavam to kao posao. Najveću obavezu imamo prema SightRun projektu jer znamo koliko radimo da će nam se i toliko vratiti. Naš posao ne prestaje nakon osmosatnog radnog vremena, već kada imaš nešto svoje radiš uvijek, i vikendom, nekada cijeli dan, ovisi sve o potrebi. Kao što rekoh, nekad dan traje kraće, nekad vikend postane ponedjeljak ili srijeda.

Jesi li putem SightRuna ostvarila ono čemu svi težimo – spojiti posao i ljubav prema istome?

Pa jesam. Mislim da smo svi, mislim kao tim, na neki način realni u razvoju našeg projekta. Krenuli smo u  ovo iz hobija. Sada već imamo ozbiljno poslovanje te ga dižemo ne jednu višu razinu. Osobno nisam imala što izgubiti jer sam bila nezaposlena i meni je to bila super prilika. Svatko od nas iskoristio je svoje znanje i iskustvo i to smo uložili u naš projekt. Najbolje što možeš uložiti i najviše što vrijedi je tvoje vrijeme i tvoje znanje, a dakako gledaš na koji način ćeš sve to monetizirati. Ja sam se uz to i samozaposlila, otvorila sam obrt, tako da sam dobila priliku da i dalje radim ono što volim.

Jedna si od četvero osnivača SightRun aplikacije. Poznato je i kako ste zapravo vas četvero trkači te nije čudno da ste kreirali aplikaciju namijenjenu trčanju. Međutim kako ste se sjetili kreirati aplikaciju koja je zapravo namijenjena turistima?

Počeli smo s RunZagreb Running Tours – runzagreb.com, obzirom da smo i sami trkači, znali smo već što naša ciljana skupina želi. Postavili smo si mnoga pitanja, od toga žele li oni uopće trčati u novoj destinaciji, zašto trče s vodičem, nose li uvijek tenisice sa sobom, gdje jedu, gdje piju, kako otkrivaju gdje će ići trčati, zašto su uzeli (ili nisu) uzeli vodiča… Sva ova saznanja dobro su nam došla i nije bilo teško odlučiti da ostanemo u niši koju već toliko poznajemo.

Koja je bila početna ideja trenutne aplikacije? Koliko ona odudara od početne zamisli?

Odudara da. Dosta pivotiramo, odnosno mijenjamo smjer. Brzi smo. Slušamo korisnike, pričamo s njima i jako puno smo testirali prije samog lansiranja aplikacije. Slušamo i klijente – što bi još htjeli imati unutra i već sada imamo ideju kako poboljšati aplikaciju. Aplikacija nije gotova već je u konstantnoj nadogradnji, ovisno o financijskim sredstvima tako i planiramo razvoj.

Kako ste provodili testiranje aplikacije?

Prvo smo napravili prototip koji je doslovno bio 3 točke i karta jer smo htjeli vidjeti možemo li tako nešto napraviti i hoće li to uopće funkcionirati. Sjećam se da su bile svega 3 točke u Frankopanskoj. Tamara i ja smo hodale i gledale da li to funkcionira. Prva osoba koja je testirala aplikaciju u povojima bila je stranac.  Njemački poduzetnik Martin Reents koji je bio u žiriju Startup Factory Zagreb i sam trkač, želio je to isprobati. S njim smo i dalje u kontaktu i zahvalni smo mu na mnoštvo savjeta. Bio je prvi koji je uzeo nultu verziju aplikacije i protrčao po gradu i vratio se, pritom se nije nigdje izgubio i sve je radilo! I to je bilo to. Nama je bilo važno da aplikaciju testira netko tko ne pozna grad, štoviše, da nikada nije prolazio tim ulicama.

Kako se SightRun oglašava, točnije, kojim sve načinima promovirate aplikaciju? Organizirate li evente vezane uz trčanje?

Kao startup vrlo smo oprezni gdje ulažemo sredstva koja su uvijek nekako ograničena. Promotivne aktivnosti testiramo i potom odlučujemo gdje ćemo više uložiti. Za sada radimo dosta suradnji s partnerima koji već imaju pristup turistima, a kojima smo i mi interesantni kao proizvod.
SightRun je zapravo turistički proizvod koji bilo tko besplatno može ponuditi svojem gostu. Mnoge turističke zajednice su nas prepoznale, hoteli također vide da im je to zanimljivo za goste, a kroz suradnju i mi njih predstavljamo kao runner friendly. Online aktivnosti su nam važne. Drago nam je da mediji pišu o aplikaciji, ne samo o tome da imamo novi turistički proizvod, već da i drugima budemo inspiracija da se ideje mogu realizirati. Radimo i klasično oglašavanje kroz društvene mreže, a prisutni smo i u nekim trkačkim medijima s kojima imamo odličnu suradnju i koji nas ujedno podržavaju u onome što radimo. Mislim da je danas povezivanje vrlo važno za uspjeh. Puno nam je draže uložiti u cross promociju nego u klasično oglašavanje. S cross promocijom, odnosno nekakvim partnerstvom, mi pomažemo i partneru i sebi, te takav način puno više vrijedi od klasičnog oglasa. Povezali smo se i s blogerima koji su trkači, a i sami vide koliko je ovaj projekt rađen sa srcem.

Od događanja imamo poseban event kojeg organiziramo jednom godišnje. To je naš gradski izazov pod nazivom Cajtnot. Kako i ime govori, u stisci ste s vremenom. Točnije imate dva sata da odgonetnete točno na što više pitalica koje dobijete pet minuta prije starta. Ideja Cajtnota je upoznati grad na zanimljiv način i nije bitno koliko si brz, već da odgovoriš točno na što više pitalica u zadanom vremenu. Svi se uvijek dobro zabave i nasmiju jer se natječu u parovima i ono što im ostane je gomila selfija koji se moraju okinuti tijekom izazova da bi riješili zadatak.

U aplikaciji je vidljivo kako je trenutno dostupna za 5 hrvatskih gradova te 2 europska grada. Planirate li se širiti na ostatak Hrvatske i/ili inozemstva?

Imamo velike ideje vezane uz destinacije, poput 10 velikih gradova u inozemstvu. Primjerice, Pariz, Frankfurt, London, koji imaju veliki broj turista sami po sebi. Ali nikako ne isključujemo neka manja odredišta kojima bismo i mi bili zanimljivi.

Trenutno je u planu jedan hrvatski grad koji bi trebao biti realiziran do kraja mjeseca, te već radimo s partnerima nove ture po novim gradovima. Intenzivno smo radili na komunikaciji s partnerima i održali mnoštvo prezentacija kako bismo imali nove destinacije u sljedećoj godini. Imamo zaista mnogo ideja, ali za svaku od njih su potrebna financijska sredstva.

sightrun-intervju-Sandra-Bortek

Za kraj, imaš li kakav savjet za mlade koji bi se željeli okušati u pokretanju StartUp-a?

Okušajte se ☺!

Iako se možda čini komplicirano, nije. Najbolji primjer su studenti s  Visokog Učilišta Algebra koji su nedavno pobijedili na jednom natjecanju. Nakon mog predavanja na Algebri, na kojem sam također pričala o SightRunu, dvojica studenata tražili su moj kontakt. Njih dvojica radili su aplikaciju za skijanje s kojom su išli na jedno natjecanje. Dala sam im savjete za pitch i pomogla s još nekim stvarima i dečki su na kraju pobijedili. Iako dajem mnoštvo savjeta i mnogo je tu uspješnih priča, ova mi je daleko najdraža jer sve bilo brzinski i zapravo se nismo ni poznavali.

Smatram da do 30-e čovjek ima puno više izbora pokušavati, započeti i možda čak i ne uspjeti, koliko god puta. Kasnije to već nekako postane teže – nekome jer je tu obitelj, nekome financije, zapravo sami sebe sputavamo. U konačnici nikada nije kasno i ja uvijek navijam za to da treba pokušati.

Najbolji savjet vezan uz startup je da osmislite ideju koja će ponuditi rješenje za neki problem korisnika. To što se nama sviđa, ne znači da tržištu baš to treba, a o njemu ovisite. Uskoro kreće novi natječaj za STARTUP FACTORY ZAGREB pa vas potičem da osmislite ideju i prijavite se!

Ako si zaljubljenik u turizam, voliš istraživati gradove u kojima se nalaziš, a pritom obožavaš trčati, SightRun je pravi odabir za tebe!
Trenutno postoji 7 gradova u ponudi – Zagreb, Rovinj, Opatija, Pula, Split, Graz i München. Skini aplikaciju besplatno putem Google Play ili App Store! Posjeti ih i na web stranici za dodatne informacije http://www.sightrun.com/.

 

Intervju pripremila:

Tihana Kulić
Marketing & PR

 

Leave a comment